·
знання про взаємозв’язки у природі та усвідомлення себе як її частини;
·
розуміння необхідності берегти навколишнє середовище;
·
уміння і навички позитивного впливу на природу;
·
розуміння естетичної цінності природи;
·
негативне ставлення до дій, що завдають шкоди природному
середовищу.
Лише
тоді діти стануть людьми із добрим серцем і пам’ята- тимуть, що екологією
їхньої душі – є екологія усієї природи в
цілому, коли ми, педагоги, разом з ними та їхніми батьками
створимо Планету Добра, Любові. Краси
та Щастя.
Елементи
екологічного виховання червоною ниткою проходять через весь навчально –
виховний процес. Щоб прищепити любов до
природи і оберігати її, нам, педагогам,
потрібно давати багато цікавої і пізнавальної інформації на природничу
тематику.
Екологічне виховання здійснюється на всіх етапах навчан-ня в школі, на кожному
з яких ставиться певна мета, завдання, добирається відповідна методика з
огляду на вікові особливо-сті учнів.
Мета
екологічного виховання – формування відповідального відношення до навколишнього
середовища, яке відбувається за умов її екологічної свідомості.
Екологічна освіта має бути безперервною і
тривати в до-шкільний, шкільний та післяшкільний періоди. У початковій школі
вона здійснюється, як відомо, на міжпредметній основі. Провідна роль
тут належить таким навчальним предметам,
як «Ознайомлення з навколишнім світом», «Природознавство» та
«Читання».
Зміст
чинних програм дає змогу сформувати у дітей елементарні природничі та природо-охоронні
уявлення і поняття, виробити окремі природоохоро-нні вміння і навички, розкрити
взаємозв'язки між неживою та живою природою, природою і людиною. Уже в початкових класах
діти мають зрозуміти, що людина — невід'ємна складова частина природи, що вона
своєю діяльністю впливає на навколишнє середовище і
вплив її може бути як позитивний, так і негативний.
Форми організації навчально-виховного
процесу − це зовнішній вияв узгодженої
діяльності вчителя та учнів, яка відбувається у відповідній послідовності та
режимі. З огляду на специфіку еколого-виховного процесу розрізняють такі форми
екологічного виховання:
Однією з форм екологічного виховання, спрямованого на пізнання природи і
розуміння її законів, є еколого-туристичні походи. Під час
походу стараюся створити сприятливі
умови для дітей, які прагнуть зрозуміти
красу оточуючої природи, краще пізнати рідний край, вивчити його багатства, розкритися, проявити свої здібності.
Еколого-психологічний тренінг
− це комплексна форма екологічного
виховання, спрямована на корекцію екологічної
свідомості
особистості.. Пропоную два варіанти тренінгових вправ: співпереживання та
самоусвідомлення причетності до природи і актуалізація готовності до
розв'язання екологічних проблем.
Творче «перевтілення » – це відображення учнями довкілля та почуттів, викликаних ним, засобами
мистецтва.
В
своїй практиці використовую засоби
образотворчого мистецтва, ліплення , моделювання природними матеріалами.
В структурі уроку творче «перевтілення
» інтегрую на будь-якому етапі залежно від інформації, яку подаю.
Екологічні
акції – одна з форм екологічного виховання, яку я застосовую
у своїй роботі. Такі заходи формують
активну життєву позицію дитини, і тому їх треба проводити, починаючи з першого
класу школи. Щорічними стали такі всеукраїнські акції: «Збережи ялинку»,
«Первоцвіт», «Птах року».
Тиждень екології. Підготовку до
його проведення починаю за місяць. Скласти план заходів, розробляємо сценарії
екологічних вікторин, турнірів, ігор, вечорів, проектів тощо. Разом з учнями
розподіляємо обов’язки , за які вони будуть відповідати.
Серед
інших форм екологічного виховання
застосовую також екологічну естафету, екологічний
турнір, екологічну вікторину.
Одним з методів екологічного виховання є екологічні ігри. Під час проведення таких
ігор формується турботливе ставлення до природи. Ігри та вікторини на екологічну тематику
стимулюють інтерес учнів до проблем навколишнього середовища і надають урокам яскравого емоційного забарвлення.
Особливе
місце серед методів екологічного
виховання займає бесіда.
Саме бесіда виявляє моральну позицію дитини в його відношенні до тварин,
рослин, людей.
Одним із методів вивчення предмету екології
являються екологічні екскурсії. Їх можна розглядати як
урок у живій природі. Проводжу такі екскурсії з різною метою у парку,
полі, біля річки.
Об'єктами вивчення при цьому є рослинний і тваринний світ, умови природного
середовища. Під час екскурсії учні
вчаться спостерігати за об'єктами та явищами, аналізувати їх, робити висновки і узагальнення.
Організовую екологічні стежки , які створюють умови
для виконання системи завдань, які спрямовують діяльність учнів у природному оточенні. Вимоги до організації екологічної стежки: вибір місця
і протяжності маршруту та природних об'єктів, підготовка екскурсоводів. Цей вид
роботи сприяє тому, що учні вивчають
об'єкти і явища в самій природі, визначають види рослин і тварин, з'ясовують
шляхи впливу людини на довкілля, накопичують
досвід оцінювання і результатів взаємодії людини і природи,
розширюють свій кругозір щодо сучасних природоохоонних проблем і шляхів їх
розв'язання.
Отже, екологічне виховання
здійснюється через такі форми виховання, як уроки, позакласна робота і позаурочна
робота.
Комментариев нет:
Отправить комментарий