среда, 23 марта 2016 г.

Форми, методи та засоби екологічного виховання молодших школярів





Екологічне виховання молодшого школяра охоплює:
·   знання про взаємозв’язки  у природі та усвідомлення себе як її частини;
·   розуміння необхідності берегти навколишнє середовище;
·   уміння і навички позитивного впливу на природу;
·   розуміння естетичної цінності природи;
·   негативне ставлення до дій, що завдають шкоди природному середовищу.
     Лише тоді діти стануть людьми із добрим серцем і пам’ята- тимуть, що екологією їхньої душі – є  екологія усієї природи в цілому, коли   ми,  педагоги, разом з ними та їхніми батьками створимо Планету Добра, Любові. Краси  та  Щастя.
       Елементи екологічного виховання червоною ниткою проходять через весь навчально – виховний процес.  Щоб прищепити любов до природи і оберігати її,  нам, педагогам, потрібно давати багато цікавої і пізнавальної інформації на природничу тематику.
      Екологічне виховання здійснюється  на всіх етапах навчан-ня в школі, на кожному з яких ставиться пев­на мета, завдання, добирається відповідна методика з огляду на вікові особливо-сті учнів.
      Мета екологічного виховання – формування відповідального відношення до навколишнього середовища, яке відбувається за умов її екологічної свідомості.
       Екологічна освіта має бути безперервною і тривати в до-шкільний, шкільний та післяшкільний періоди. У початковій школі вона здійснюється, як  відомо,  на міжпредметній основі. Провідна роль тут  належить таким навчальним предметам, як «Ознайомлення з навколишнім світом»,  «Природознавство»  та  «Читання».
    Зміст чинних програм дає змогу сформувати у дітей елементарні природничі та природо-охоронні уявлення і поняття, виробити окремі природоохоро-нні вміння і навички, розкрити взаємозв'язки між неживою та живою природою, природою і людиною. Уже в початкових класах діти мають зрозуміти, що людина — невід'ємна складова частина природи, що вона своєю  діяльністю впливає на навколишнє середовище і вплив її може бути як позитивний, так і негативний.
      Форми організації навчально-виховного процесу −  це зовнішній вияв узгодженої діяльності вчителя та учнів, яка відбувається у відповідній послідовності та режимі. З огляду на специфіку еколого-виховного процесу розрізняють такі форми екологічного виховання:
 Однією з форм екологічного виховання, спрямованого на пізнання природи і розуміння її законів, є еколого-туристичні походи. Під час походу стараюся створити  сприятливі умови для дітей, які прагнуть  зрозуміти красу оточуючої природи, краще пізнати рідний край, вивчити його багатства,  розкритися, проявити свої здібності.
       Еколого-психологічний тренінг −  це комплексна форма екологічного виховання,  спрямована на корекцію екологічної
свідомості особистості.. Пропоную два варі­анти тренінгових вправ: співпереживання та самоусвідомлення причетності до природи і актуалізація готовності до розв'язання екологічних проблем. 
      Творче  «перевтілення » це відображення учнями  довкілля та почуттів, викликаних ним, засобами мистецтва.
В своїй практиці використовую  засоби образотворчого мистецтва, ліплення , моделювання природними матеріалами.
   В структурі уроку творче «перевтілення » інтегрую  на будь-якому етапі  залежно від інформації, яку подаю.
      Екологічні акції – одна з  форм екологічного виховання, яку я застосовую у своїй роботі.  Такі заходи формують активну життєву позицію дитини, і тому їх треба проводити, починаючи з першого класу школи. Щорічними стали такі всеукраїнські акції: «Збережи ялинку», «Первоцвіт», «Птах року».
     Тиждень екології. Підготовку до його проведення  починаю за місяць.  Скласти план заходів, розробляємо сценарії екологічних вікторин, турнірів, ігор, вечорів, проектів тощо. Разом з учнями розподіляємо обов’язки , за які вони будуть відповідати.
    Серед  інших  форм екологічного виховання застосовую також   екологічну естафету, екологічний турнір,  екологічну вікторину.
     Одним з  методів екологічного виховання є  екологічні ігри. Під час проведення таких ігор формується турботливе ставлення до природи.  Ігри та вікторини на екологічну тематику стимулюють інтерес учнів до проблем навколишнього середовища  і надають урокам яскравого емоційного забарвлення.

            
 Особливе місце  серед методів екологічного виховання  займає    бесіда. Саме бесіда виявляє моральну позицію дитини в його відношенні до тварин, рослин, людей.  
        Одним із методів вивчення предмету екології являються  екологічні екскурсії.    Їх можна розглядати як урок у живій природі. Проводжу  такі екскурсії з різною метою у  парку, полі,   біля річки. Об'єктами ви­вчення при цьому є рослинний і тваринний світ, умови природного середовища.  Під час екскурсії учні вчаться спостерігати за об'єктами та  явищами, аналізувати їх, робити висновки і узагальнення.
      Організовую  екологічні стежки , які створюють умови для виконання системи завдань, які спрямовують діяльність учнів у природному оточенні.  Вимоги  до організації екологічної стежки: вибір місця і протяжності маршруту та природних об'єктів, підготовка екскурсоводів. Цей вид роботи  сприяє тому, що учні вивчають об'єкти і явища в самій природі, визначають види рослин і тварин, з'ясовують шляхи впливу людини на довкілля,  накопичують досвід оцінювання   і результатів взаємодії людини і природи, розширюють свій кругозір щодо сучасних природоохоонних проблем і шляхів їх розв'язання.

  Отже, екологічне виховання здійснюється через такі форми виховання, як уроки, позакласна робота і позаурочна робота.

Комментариев нет:

Отправить комментарий