среда, 23 марта 2016 г.

Місце екологічного виховання у навчальному процесі



 Місце екологічного виховання у навчальному процесі
                                         Люби природу не як символ душі своєї.
                                         Люби природу не для себе, люби для неї.
                                                             М. Рильський
     Проблема екологічного виховання в теорії та практиці шкільного навчання не нова. Особливий  інтерес до цієї проблеми виник ще у 70 – 80 роки. За цей час була розроблена «Концепція неперервного екологічного виховання на Україні», в якій наголошується:…"перед сучаснісною педагогічною наукою і практикою створились нові невідкладні завдання. Необхідно забезпечити підготовку молодого покоління, яке зможе вивести Землю із стану глибокої екологічної кризи, в яку вона потрапила через незнання або ігнорування законів взаємовідношення суспільства і природи…"

     Екологічне виховання – це систематична педагогічна діяльність, спрямована на розвиток в учнів екологічної культури.
      Його завдання – сприяти нагромадженню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти, примножувати її багатства, формувати уміння і навички діяльності в природі. Екологічне виховання передбачає розкриття сутності світу природи – середовища перебування людини, яка має бути зацікавлена у збереженні цілісності, чистоти, гармонії в природі. Це, зокрема, вміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею.
     Естетична краса природи сприяє формуванню моральних почуттів обов’язку і відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності.  За умов погіршення екологічної ситуації в Україні зі всією гостротою постає питання про поліпшення екологічної освіти підростаючого покоління.


      Вирішення екологічного лиха є одним з найголовніших практичних завдань для нашого суспільства. Від забруднення природне оточення страждає і хворіє: погіршуються умови життя рослин, тварин і самої людини. Щоб вижити людині потрібно зберегти природу Землі.
     На сучасному етапі і педагоги, і батьки усвідомлюють важливість навчання школярів правил поведінки в природі, збереження всього живого на Землі. Першочерговим завдан-ням вивчення природознавчої змістової лінії освітньої галузі “Людина і світ” Державного стандарту початкової загальної освіти є ознайомлення дітей з основами екологічної грамоти з метою подальшої неперервної екологічної освіти, яка сприяла б формуванню в майбутніх громадянах цілісного світосприй-мання та філософії природошанування. І чим раніше почи-нається робота з екологічного виховання учнів, тим вищою буде її педагогічна ефективність і результативність.
     Працюючи з учнями початкових класів, необхідно вирішу-вати проблему дбайливого, господарського ставлення до природи та охорони навколишнього середовища.

       Молодші школярі повинні усвідомити сутність екологіч-ного виховання. Діти — наше майбутнє, і вони повинні збе-регти середовище для наступних поколінь.  
      Отже, основи дбайливого ставлення до природи треба закладати у початковій школі. Молодший шкільний вік найбільш цінний етап у розвитку екологічної культури особистості. Бо діти особливо чутливі до добра, допитливі. Саме в цей час слід закладати моральні основи, розвивати почуття прекрасного, вміння бачити красу природи. Тому екологічне виховання повинно починатися з раннього дитин-ства. У наші дні питання екологічного виховання набули нову актуальність і вирішувати його задача сучасної школи.  
  В.О. Сухомлинський  доводив, що природа сама собою не виховує.  Виховує лише активна взаємодія з нею. Самих знань з охорони навколишнього середовища, якщо вони не втілюються на практиці, недостатньо. Важливо, щоб учні брали активну участь у збереженні і збагаченні природи рідного краю. Тільки у цьому разі у них формуватимуться необхідні уміння і навички, розвинеться відповідальне ставлення до навколишнього середовища.
   Екологічне виховання здійснюється на всіх етапах навчання в школі, на кожному з яких ставиться певна мета, завдання, добирається відповідна методика з огляду на вікові особливості учнів.


Комментариев нет:

Отправить комментарий